Sök
  • Astrid Mellgren

Nycklar till förändring och harmoni

Uppdaterad: 8 feb 2019

Framgång och harmoni handlar om olika tillstånd på både det fysiska, emotionella och själsliga planet. Så egentligen kan det räcka med att ändra din syn på det du har och känna tacksamhet för att känna dig framgångsrik. Genom att så de rätta fröna (positiva tankar) så får vi också de rätta resultaten. Som vi sår får vi skörda. Allt vi tänker, känner, gör och säger skapar alltid ett resultat. Så se till att så rätt plantor i ditt undermedvetna och rensa bort ogräset. Här följer några nycklar till förändring och harmoni som har hjälpt mig mycket de senaste åren. Det handlar om att bli medveten och känna in och att målmedvetet välja om. Att ta över rodret på sin egen skuta. 1. Stanna till i nuet och titta på dig själv flera gånger om dagen för att göra en ”reality check”. Försök förstå varför du beter dig eller handlar på ett visst sätt.Känn in.Kolla på situationer och ställ dig själv dessa frågor:Hur mår jag idag?Vad stressar mig, vad drar ner mig, vad gör mig glad? Är jag på rätt väg eller har jag hamnat ur fas? Har jag rätt ”radiokanal” inställd idag? Är jag positiv eller negativ?Hur känns det i kroppen- Lätt eller tungt? Vems energi bär jag på? Min egen eller har jag plockat upp någon annans känslostämning?Behöver jag justera något? 2. Bli mer medveten om ditt beteende. Gör ett aktivt försök att ändra ditt beteende när du hamnar i stressade, negativa situationer. Gör tvärtemot din impuls. Gör en lista med mål på hur du vill bete dig och stäm av den ofta.Försök att aktivt tänka mer på hur du agerar och vad du säger. Stoppa dig själv om du halkar in i gamla handlingsmönster och spår.Träna på att ändra tonfall och kroppsspråk. Ta ett beslut för dig själv att bryta mönstret och ändra dina tankar och beteenden och i förlängningen ändras på så sätt även dina känslor. Intentionen och viljan har en enorm kraft. 3. Träna på att bli mer medveten om hur du tänker, vad du tänker på och att aktivt säga ”stopp” till det negativa och tänka tvärtom. Ersätt negativt med positivt. Att fråga dig själv ”vad är det bästa som kan hända nu?” hjälper dig upp ur den nedåtgående känslospiralen, för att istället fokusera på vad du vill känna och uppnå. 4. Var vaksam på ”sårbarhets-situationer” för att förebygga återfall av gamla beteenden, t.ex när man har för mycket på schemat, perioder av överbelastning, när du slarvar med mat, dryck och sömn eller lättare faller in i mönster av medberoende och att vara tillags. Här är det dags att trycka på bromspedalen. 5. Träna på att tala om vad du vill, tycker och känner.Det är viktigt att lära sig att sätta gränser men även att aktivt lyssna på andra och ge andra tid. 6. Träna på tacksamhet. Fokusera på det som du är tacksam för och det som är positivt. Försök öva dig själv att vara tacksam för det lilla och värdera och uppskatta det du har.Gör en lista (eller tänk) varje dag eller kväll på vad du har gjort bra och vad du är tacksam för. Tänk: ”Allt jag har just nu, i denna stund är det enda jag behöver för att vara lycklig”. 7. Träna på att aktivt utmana dig själv att "deala med" känslor och även att vända när du är på väg att grotta ner dig i negativt tänkande. Det är viktigt att känna, uppmärksamma och acceptera känslor som kommer upp. Även de "negativa". De är budbärare och meddelanden från ditt undermedvetna att något inte är rätt, att något behöver ses över och bearbetas. Smärta i kroppen är oftast ett symtom på något som stagnerat och som behöver processas och läkas. Det kan vara blockerad energi, gamla minnen som behöver frigöras. Be om hjälp om det behövs. Både tankar och känslor kan ses som moln eller en våg som skall passera förbi. Lär dig att ”surfa på vågen", rida ut känslan, för att sedan släppa taget om den. När du känner en viss känsla, om du t.ex har fastnat i en negativ spiral av ”dåliga” tankar, så är en strategi att försöka kliva upp ett trappsteg i taget på känslotrappan. Att försöka tänka en tanke som känns lite bättre. Eller en tanke som har en intention att man önskar att må bättre. Försök att tänka en positivare tanke i 17 sek så får den den nya tanken som har en positivare vibration bättre fäste. Du kan inte tänka positivt eller negativt samtidigt, den ena tanken kommer övervinna den andra. Exempel: Att neutralisera känslan eller tanken.Jag känner mig frustrerad, det är en känsla jag har, jag accepterar den, det är bara en känsla. Det vore trevligare att släppa taget om frustrationen…vad skönt det skulle vara att känna mig fri från att vara frustrerad, jag älskar att bara vara, det är skönt att släppa taget och strunta i allt. Det är skönt att inte bry sig. Jag älskar känslan av att bara vara, det påminner mig om den där gången då alla var bortresta på kontoret och jag kunde ta en längre lunchrast. Vad skönt det var…Genom liknande övningar tvingar man sig själv till att fokusera på något annat och det kan vara en hjälp att ta sig upp. Här har man inte förnekat känslan, man har istället accepterat den, men neutraliserat den. Den tappar laddning. En lite roligare variant är att prata med ”musse pigg” röst eller någon annan rolig karaktär. Prova att säga ”Åh vad jag känner mig värdelös och fet” med denna röst och det blir till slut larvigt och tanken och känslan tappar sin negativa laddning eftersom man förstår det meningslösa i att klanka ner på sig själv.

Vart är du på känslotrappan?Genom att bli medveten om vart du befinner dig, kan du också få vetskap om på vilken nivå du vibrerar. Nedan är olika känslotillstånd där glädje och kärlek ligger högst på skalan.Så det du kan göra är att identifiera vart du är just nu och försöka tala eller tänka dig upp ett steg på trappan till nästa känsla. Det går inte att hoppa från den "lägsta" eller tyngsta känslan av depression till den mest "högsta", positiva känslan, utan man behöver ta sig igenom de flesta känslorna för att nå dit. Ibland kan man hoppa över några trappsteg om man har tur. Det är ingen värdering i skalan, såsom att vissa känslor är sämre eller bättre. Men de känns och utstrålar olika vibrationer. Olika önskade tillstånd. Så på så sätt kan det vara en värderings-skala, eftersom de flesta av oss har för avsikt att må bra, för att det känns bra. Det är detsamma som när man tar sig igenom en sorgeprocess. I början är man kanske i chockfasen, man förnekar att det har hänt, sedan följer kanske sorg, ilska och tillslut kommer man förstå, ta in det som har hänt och acceptera det. Man går vidare. Lite förenklat, men ungefär en liknande process.

Bild från Abraham Hicks bok "Ask and it is given" sid 114. Varje känslotillstånd är även förenat med olika typer av tankar.Därför kan man genom sina tankar förstå ungefär var man befinner sig känslomässigt.

Klicka på bilden för att läsa mer. 8. Ta kontroll över ditt liv genom att ta ansvar för dig själv. Lär dig släppa taget om det du inte kan förändra eller påverka. Försök att se dig själv som den som har kontrollen över det egna sinnestillståndet. Det ger dig kraft och styrka. Acceptera att det är som det är och att människor ändrar inte ändrar sig även om vi hoppas det.Vad tjänar du på att älta det förflutna och gnälla över det som inte är bra? Om det går att förändra, gör det, ändra på det som inte är bra genom handling, släpp annars taget och acceptera och gå vidare.Genom att sluta döma agerar du med en positiv, konstruktiv inställning och det får dig att ta makten över ditt eget liv, tankar och känslor och får dig att må bättre och fatta smartare beslut 9. Låt dig inte styras av rädslor eller ”nej-sägare”. Ta för vana att (i den mån det går) aktivt välja umgänge.Ta sikte på de personer som pratar som du vill tänka.Etablera relationer med personer som kan fundera som en inspirationskälla för dig. Personer som är positiva, kreativa, framgångsrika och är driftiga. Gör dig av med (sluta umgås, eller umgås mer sällan) med personer som drar ner dig, som får dig att känna dig obetydelsefull, dålig, ful, och fattig (känslomässigt, mentalt och spirituellt). 10. Sätt upp en intention varje morgon på hur du vill sträva efter att må och vad du vill åstadkomma. Det kan vara en enklare lista eller att bara ta en minut att andas och gå in i en känsla av att peppa dig själv. 11. Gör det till en vana att hålla ordning i hemmet – Minska trycket.Släng det som ska slängas, håll efter, alla saker ska ha ett ”hem”. Detta gäller även dina tankar. Rensa bort mentalt ogräs varje dag. 12. Ta ett steg tillbaka (fågelperspektiv). Vad är viktigast just nu? Vad betyder det här egentligen? Kommer det här kännas lika allvarligt i morgon, om en månad , om ett år? 13. Fokusera på riktningen och målet.Plan your work- work your plan.Gör om och gör rätt istället för att ge upp.Det du fokuserar på växer och drar till dig mer av. Du är en magnet. Fokusera därför på det positiva och försök eliminera att prata och tänka på det som är negativt. 14. Använd musik och rörelse som positiva ankare. Lyssna eller tänk på en speciell låt för att reboota dig till det optimala känslotillståndet. 15. MeditationLär dig meditera, antingen i tystnad eller med hjälp av en guidad meditation. De finns många guidade meditationer och självhypnoser på Youtube. Lyssna så ofta du kan. 16. Använd kroppenTa en promenad, dansa eller träna.Gör något med kroppen för att påminna dig om att komma tillbaka till grundkänslan (ditt ideala lyckotillstånd av tillförlit och lugn) Du kan till exempel nypa ett finger, dra bak axlarna och ta ett djupt andetag eller dra handen genom håret som en kroppslig påminnelse att tänka positivt eller vara lugn. 17. Grunda dig i naturenAtt gå ut i skogen eller att bada hjälper dig att grunda dig och komma in mer i kroppen och på jorden. Att bada i vatten (eller duscha) hjälper dig att frigöra dig från andras energier som du samlat på dig under dagen.

6 visningar